Zamknij
REKLAMA

Wspólny bilet dla metropolii. Wreszcie doganiamy Gdańsk

19:24, 13.02.2020 | hs za: UM Gdyni
REKLAMA
Skomentuj

Po latach starań, w ramach Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot będzie funkcjonował wspólny, zintegrowany bilet na środki transportu publicznego. Cena 150 zł miesięcznie za bilet normalny lub 75 zł za ulgowy.  Z biletem będziecie mogli podróżować w Miasto Pruszcz Gdański, Gmina Pruszcz Gdański, Kolbudy, Gmina Żukowo, Miasto Gdańsk, Gmina Szemud, Sopot, Gdynia, Gmina Kosakowo, Miasto Rumia, Reda, Luzino, Gmina Wejherowo, Wejherowo. Do projektu dołączy także Tczew.

Na terenie tych gmin jeden wspólny bilet wystarczy, by korzystać ze wszystkich autobusów miejskich, pociągów SKM Trójmiasto, PKM i POLREGIO, tramwajów w Gdańsku i trolejbusów w Gdyni.

Samorządy aglomeracji trójmiejskiej od lat budują metropolię mimo braku niezbędnych rozwiązań legislacyjnych. Krwiobiegiem nowoczesnej metropolii jest zintegrowany system transportu publicznego. Wsłuchując się w głos mieszkańców, prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska wypracowali rozwiązania tak bardzo oczekiwane w tej kwestii – jeden, wspólny bilet miesięczny na wszystkie środki komunikacji publicznej dla wszystkich w takiej samej cenie – 150 zł normalny i ok. 75 zł ulgowy.

Propozycja ta została po raz pierwszy zaprezentowana na ostatnim posiedzeniu zarządu OMG-G-S (6.02.2020) i z każdym dniem zyskuje coraz szersze uznanie samorządów. Propozycje poparli już Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Michał Pasieczny, burmistrz Rumi oraz Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.
 
W kolejnym kroku prezydenci Trójmiasta zaproponują Zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej przekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku. Odtąd ceny biletów byłyby ustalane w MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna. Takie rozwiązanie zapewni ich spójność i jednolitość. Procedura takiej zmiany zajmie kilka miesięcy. Tym bardziej prezydenci Trójmiasta liczą na to, że zostanie zaakceptowana przez członków Zgromadzenia MZKZG już na najbliższym posiedzeniu zaplanowanym na 12 lutego br.

- Czas podjąć stanowcze kroki w kierunku jednego, wspólnego i łatwo dostępnego biletu. Ten bilet musi być naprawdę metropolitalny, czyli musi obejmować wszystkie chętne gminy. Nie chcemy tworzyć dwóch prędkości w metropolii, innej dla jej rdzenia i innej dla miejscowości, które go otaczają - zapowiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Dziś przedstawiliśmy propozycję w szczegółach włodarzom gmin, którzy będą prowadzić dalsze konsultacje i podejmować decyzje. Propozycja opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym, ale chcemy, żeby wskutek dopłat gmin cena wynosiła 150 złotych za bilet normalny i 75 złotych za bilet ulgowy – podkreśliła wiceprezydent Gdyni.
 
Doświadczenia miast europejskich pokazują jednoznacznie, że tylko transport szynowy jest w stanie rozwiązać problemy zatłoczonych ulic i braku miejsc parkingowych. Stąd też główny nacisk chcemy położyć na popularyzację przewozów kolejowych w obszarze metropolii. Mając świadomość związanych z tym kosztów niezbędne jest współuczestniczenie metropolii w finansowaniu transportu kolejowego na jej obszarze. Niezbędna jest w tym przypadku współpraca z Marszałkiem Województwa.
 
Ta zmiana będzie epokowa, ale nie wyczerpuje katalogu propozycji samorządowców. Gdańsk wspólnie z marszałkiem już wcześniej zaproponował w formie pilotażu bilet miesięczny, który za 99 zł pozwoli podróżować autobusem, tramwajem oraz pociągami SKM i Polregio w granicach administracyjnych tego miasta. Teraz Gdynia, Sopot oraz Gdańsk przedkładają propozycję atrakcyjnego biletu metropolitalnego miesięcznego, który pozwoli mieszkańcom swobodnie poruszać się po terenie wszystkich zaangażowanych w ten nowy projekt miast i gmin. Bilet ten będzie pilotażowo emitowany przez MZKZG w roku 2020, w cenie 150 zł (ulgowy ok 75 zł). Będzie to bilet łączony kolejowo-komunalny, gdzie udział kolei wynosi 134 zł. Bilet pozwoli pasażerom podróżować w granicach metropolii od Pruszcza Gdańskiego i Żukowa, przez Trójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo tak pojazdami komunikacji miejskich, jak i SKM oraz Polregio. To rozwiązanie testowe zakłada dopłaty gmin w celu zapewnienia nowej ceny biletu (obecnie jest to 230 zł). Gminy wchodzące w skład MZKZG zobowiążą się do współfinansowania zwiększonych kosztów funkcjonowania transportu kolejowego w obszarze metropolii, na zasadach wspólnie określonych z Województwem Pomorskim.
 
Propozycja ta jest ogromnym wyzwaniem finansowym dla gmin, szczególnie w czasie, gdy na skutek działań niezależnych od samorządów tak trudno dopiąć budżety. Samorządowcy uważają jednak, że wyzwanie rozwojowe, jakie stoi dziś przed gminami Pomorza musi zostać podjęte, a w przyszłości wydatnie zaowocuje. To rozwiązanie obejmuje wszystkie samorządy zrzeszone w ramach Związku Metropolitalnego. 

- To samorządy od Żukowa i Pruszcza Gdańskiego, aż po Małe Trójmiasto Kaszubskie, Wejherowo i Luzino. Wierzymy, że bilet, który wejdzie w życie 1 lipca będzie obowiązywać wszystkie 14 gmin zrzeszonych w ramach związku. Aby mogło to wejść w życie, musi zostać zaakceptowana przez rady gmin zwiększona składka. Mamy na to czas do końca czerwca. Chcielibyśmy, aby stosowne uchwały podjęto do końca kwietnia, aby został jeszcze czas na ich uprawomocnienie się – wyjaśnił Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
 
Jednocześnie Prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska podkreślają, że wszystkie podejmowane działania w kierunku ujednolicenia transportu w ramach gmin OMG-G-S byłyby dużo łatwiejsze i tańsze, gdyby Parlament RP uchwalił ustawę metropolitalną dla Pomorza. Gminy zyskałyby dodatkowo około 200 mln złotych rocznie, głównie właśnie na wspólne rozwiązania komunikacyjne.

(hs za: UM Gdyni)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© mlodagdynia.pl | Prawa zastrzeżone