Zamknij
REKLAMA

Senator Rybicki o fuzję Lotosu z Orlenem kieruje pytania do Sasina, m.in. o to ile osób straci pracę

11:40, 11.09.2020 | hs za: pomorskie.eu/slawomirrybicki.pl
Skomentuj
REKLAMA

Senator Sławomir Rybicki skierował do ministra aktywów państwowych oświadczenie w sprawie przejęcia przez PKN Orlen gdańskiego Lotosu.

Senator Rybicki wyraża swoje wątpliwości dotyczące realizowania warunków Komisji Europejskiej. Podkreśla kwestie analiz, na podstawie których doszło do przejęcia Lotosu.

Gdyński parlamentarzysta wnioskuje o informację w sprawie polityki kadrowej po przejęciu.

Wcześnie radni województwa pomorskiego przyjęli stanowisko dotyczące konsolidacji rynku paliw płynnych w Polsce, która polega na przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen. Za głosowało 18, przeciw było 12, a jeden radny się wstrzymał.

Stanowisko na XXIII Sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego, która odbyła się 27 lipca 2020 r., przedstawił wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna. Postawił kilka pytań, które są istotne nie tylko dla pomorskiej spółki, ale całego regionu.

Działanie senatora Rybickiego wpisuje się w prośbę radnych sejmiku, którzy zwrócili się do parlamentarzystów Pomorza o wsparcie postulatów wyrażonych w stanowisku, upoważniając jednocześnie Przewodniczącego Sejmiku do wystąpienia do Premiera RP oraz do ministra właściwego ds. energetyki z wnioskiem o przedstawienie szerszej argumentacji oraz udostępnienie analiz odnoszących się do przedmiotowej transakcji i jej skutków, także w formie bezpośredniego spotkania na forum Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości.

"Sejmik Województwa Pomorskiego wyraża głębokie zaniepokojenie planami związanymi z przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen. Warunki jakie Komisji Europejskiej przedstawił polski rząd oraz władze PKN Orlen daleko odbiegają od hasła tworzenia narodowego czempiona energetycznego, czy utworzenie „państwowego giganta”. W planach rządu Prawa i Sprawiedliwości oraz nominata tego rządu w spółce, jaką jest PKN Orlen, dojdzie do znacznego pozbawienia Grupy Lotos budowanego przez lata majątku. Zgodnie z warunkami rafineria Lotosu, która jest jedną z najnowocześniejszych rafinerii w tej części Europy, ma stać się odrębną spółką, w której aż 30% akcji ma przejąć konkurencyjna do Orlenu firma. Co więcej ta firma ma uzyskać prawo do blisko połowy produkcji rafinerii. Poza tym Grupa Lotos ma zbyć 9 składów paliw niezależnemu operatorowi logistyki oraz 389 stacji paliw (80%). Oznacza to, że spółka w której Skarb Państwa posiada ponad 53% udziałów pozbędzie się majątku wartego wiele miliardów złotych i zostanie przejęta przez spółkę, w której Skarb Państwa posiada zaledwie 27% udziałów. Sama wartość giełdowa jedynie 30 % akcji Grupy Lotos, które zostaną przejęte przez inną firmę sięga prawie 3,3 miliarda złotych.  Trudno w tej sytuacji dostrzec realizację buńczucznych haseł obecnego obozu władzy o tworzeniu narodowych czempionów. Radni województwa dostrzegają natomiast próbę wyprzedaży majątku narodowego oraz cichej prywatyzacji." - czytamy w stanowisku dotyczącym konsolidacji rynku paliw płynnych w Polsce polegającej na przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Senator Rybicki swoje oświadczenie do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra aktywów państwowych Jacka Sasina skierował 18 sierpnia 2020 roku.

Oświadczenie senatora Sławomira Rybickiego:

Komisja Europejska godząc się na przejęcie Lotosu przez Orlen, postawiła wiele warunków. Spełnienie tych warunków ma chronić konkurencję na rynku. To sprawia, że połączenie firm, przy spełnieniu tych warunków, budzi moje głębokie zaniepokojenie.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania.

1. Na podstawie jakich analiz podjęta została decyzja o połączeniu ww. spółek? Jeśli takie analizy istnieją, to kto jest autorem tych analiz i gdzie można się z nimi zapoznać?

2. Czy po dokonaniu fuzji przewidziane są zwolnienia pracowników którejkolwiek ze spółek? Jeśli tak, to ilu pracowników ma stracić pracę w poszczególnych spółkach? W jakim okresie mają nastąpić redukcje zatrudnienia?

3. Czy możliwy jest scenariusz, zgodnie z którym aktywa Lotosu, które muszą zostać zbyte, aby spełnić kryteria transakcji, mogą trafić do każdego, kto chce je nabyć? Jeśli tak, to jakie zabezpieczenia lub ograniczenia strona polska chce tu wprowadzić, aby zabezpieczyć się przed scenariuszem niekorzystnym dla polskiej racji stanu?

4. Jak ma wyglądać procedura wyłaniania podmiotu, któremu sprzeda się aktywa Lotosu?

5. Jak Pan ocenia warunki, które postawiła Komisja Europejska, zgadzając się na połączenie obu podmiotów?

(hs za: pomorskie.eu/slawomirrybicki.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA