Zamknij
REKLAMA

Błaszczak: okręty typu Miecznik będą budowane w Polsce. To szansa dla gdyńskich stoczni

09:14, 25.02.2021 | PAP
Skomentuj PAP
REKLAMA

W "Sygnałach Dnia" w Polskim Radiu szef MON Mariusz Błaszczak mówił o planach budowy fregat w ramach programu Miecznik.

Okręty obrony wybrzeża typu Miecznik będą budowane w polskich stoczniach - poinformował we wtorek w Polskim Radiu szef MON Mariusz Błaszczak.

"Okręty zostaną zbudowane w polskich stoczniach, wykorzystamy potencjał, który jest w Polsce" - zaznaczył.

Fregaty te będą budowane, bo, jak dodał, przeciągają się negocjacje ze Szwecją w sprawie kupienia z tego kraju używanych okrętów podwodnych. "Negocjacje nie idą w dobrym kierunku, zaniepokojeni jesteśmy czasem, jeśli chodzi o możliwość pozyskania tych okrętów i ceną" - mówił Błaszczak.

"Wczoraj zorganizowałem odprawę, rozmawialiśmy na ten temat z dowódcami Wojska Polskiego i zapadła decyzja, że w pierwszej kolejności postawimy na okręt obrony wybrzeża" - dodał.

22 lutego minister Błaszczak na Twitterze poinformował o decyzji zakupu nowego okrętu: „Ważne informacje dla Marynarki Wojennej. Zgodnie z rekomendacjami wojska pierwszym zakupem dla marynarzy będzie okręt obrony wybrzeża #Miecznik. Zakup pomostowych okrętów podwodnych uzależniamy od oferty szwedzkiej. Niezbędne są korekty w kwestii ceny i czasu realizacji”.

Podkreślał, że "okręt będzie się charakteryzował możliwością obrony przeciwrakietowej, przeciwlotniczej, ale będzie na swoim pokładzie posiadał siłę rażenia w postaci rakiet o zasięgu zbliżonym do nadmorskiej jednostki rakietowej".

Szef MON nie chciał odpowiedzieć, kiedy okręty będą gotowe oraz ile dokładnie ich będzie. "Chciałbym, aby były to trzy okręty, ale rozpoczniemy od pierwszego okrętu w stoczni polskiej" - mówił.

Jak poinformował Zarząd Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność" - 18 lutego br. związkowa delegacja, m.in. Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ “S” i Mirosław Piórek, przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego NSZZ ,,S” oraz reprezentanci stoczni, rozmawiali w MON o sektorze stoczniowym, szansach na zamówienia cywilne i z pakietu obronnego (programy modernizacji MW RP: Ratownik, Miecznik, Kormoran, Orka, Murena, Magneto, Czapla). Gospodarzem spotkania był wiceminister Sebastian Chwałek, w przeszłości wiceprezes PGZ, odpowiedzialny za modernizację armii.

W połowie marca br. zbierze się ponownie Zespół Trójstronny ds. Przemysłu stoczniowego. Do omówienia sytuacji w poszczególnych stoczniach i firmach sektora stoczniowego, wraz z przedstawieniem wizji i planów działalności poszczególnych firm zostaną poproszone Zarządy stoczni Nauta, Stoczni Wojennej, Elektromontażu Północ Gdynia, GP Baltic, stoczni Crist, stoczni Gryfia.Prezentacja programu rozwoju energetyki wiatrowej, jako propozycja dla utrzymania i rozwoju firm polskiego sektora stoczniowego ma być przedstawiona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Infrastruktury.Z kolei Związek Pracodawców Forum Okrętowe przygotował wielopunktowy Program Odbudowy Przemysłu Stoczniowego w Polsce, mającego być częścią Krajowego Programu Odbudowy gospodarki po kryzysie związanym z efektem pandemii COVID-19. Napisał go zespół przedstawicieli kadry zarządzającej przemysłu okrętowego, projektantów, naukowców i finansistów. To plan dedykowany dla branży morskiej: armatorów, stoczni, podwykonawców i producentów wyposażenia okrętowego. Podczas spotkania prezydium Zespołu 11 lutego br. Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor ZP Forum Okrętowe zaproponował włączenie opracowania do materiałów i porządku obrad marcowego Zespołu trójstronnego.

W 2005 r. Polska należała do pierwszej piątki producentów okrętowych za Chinami, Koreą Pd., Japonią, tuż za Niemcami. Wg raportu DNV-GL w 2018 r. Polski nie ma wśród 20 wiodących krajów morskich.

Zakup dwóch okrętów obrony wybrzeża typu Miecznik - zbudowanych przez polski przemysł - został zapisany w planie modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2021-35

MON od lat rozważa też nabycie używanych okrętów podwodnych jako rozwiązania pomostowego, które pozwoliłoby utrzymać ciągłość szkolenia załóg między wycofaniem posiadanych przez Polskę starych jednostek a zakupem nowych przewidzianych w programie Orka. W ubiegłym roku resort informował o prowadzonych ze stroną szwedzką rozmowach w sprawie pozyskania zmodernizowanych szwedzkich okrętów podwodnych typu A17/ Södermanland. Według mediów w grę wchodziłaby dzierżawa jednostek zakończona przekazaniem okrętów Polsce na własność.(PAP)

autor: Piotr Śmiłowicz

pś/ itm/

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%