Już wkrótce rozpocznie się przebudowa Nabrzeża Indyjskiego w Porcie Gdynia. W środę, 21 grudnia, w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się oficjalne podpisanie umowy na realizację tego zadania. Generalnym wykonawcą zostało konsorcjum złożone ze spółek Grupy NDI: NDI S.A. i NDI SOPOT S.A., które ma 22 miesiące na wykonanie wszystkich prac oraz uzyskanie zgody na użytkowanie.
2022 rok był szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, obchodziliśmy w nim jubileusz Portu Gdynia. Od stu lat, Port Gdynia jest najważniejszą częścią Gdyni, generatorem rozwoju regionu i polską bramą na świat. Branża morska i działalność portu nadają charakter miastu, którego tradycja i przeszłość, dotychczasowy i przyszły dorobek, są nierozerwalnie powiązane.
Ostatnie lata w gospodarce morskiej charakteryzują się dużą intensywnością inwestycji. Rekordowe wyniki przeładunków w portach morskich w Polsce to potwierdzenie coraz lepszej pozycji polskich terminali na Bałtyku i w Europie. Od powstania Portu Gdynia nieustannie trwają tu prace inwestycyjne, obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach.
- Realizując pięć lat temu pomysł zorganizowania forum gospodarczego, jakiego brakowało w tej części kraju, marzyliśmy o wydarzeniu ważnym i renomowanym. Ale nie spodziewaliśmy się, że co roku będzie ono gromadzić kilka tysięcy uczestników: naukowców, przedsiębiorców, menedżerów spółek skarbu państwa i osób decydujących na najwyższym szczeblu o kształcie i strategii rozwoju polskiej gospodarki – mówi prezes Fundacji Wizja Rozwoju dr Andrzej Michalak. – Tymczasem rozgłos i reputacja imprezy przerosła najśmielsze oczekiwania. Co roku Forum proponuje ważne i newralgiczne tematy kilkudziesięciu paneli, gromadzi wybitnych ekspertów i hołduje idei zamiany dyskusji plenarnych w konkretne postanowienia i decyzje. Bardzo ważnym punktem Forum był rozwój Portu Gdynia. To jedna z najważniejszych firma całego polskiego Wybrzeża. Dlatego cieszy fakt, że tematy o których rozmawialiśmy dziś stają się faktem i gdyński Port rozwija się, unowocześnia i jest konkurencyjny na arenie europejskiej.
Podczas debaty na Forum Wizja Rozwoju rozmawiano o wpływie inwestycji morskich na rozwój regionu i gospodarkę kraju.
– Cieszymy się z podpisania kolejnego kontraktu w Porcie Gdynia. Nasza kadra poradziła sobie doskonale z pracami przy placach przeładunkowo – składowych, które zakończyliśmy w terminie, a teraz pracujemy już przy przebudowie Nabrzeża Holenderskiego – mówi Małgorzata Winiarek – Gajewska, Prezes Grupy NDI. – Kolejny projekt pozwoli na większe wykorzystanie doświadczenia naszej kadry w pracach hydrotechnicznych i stanowi znakomite uzupełnienie naszego portfela w tej branży na kolejne lata – dodaje Prezes Grupy NDI.
Zadaniem NDI jest przebudowa Nabrzeża Indyjskiego na długości około 540 m, polegająca przede wszystkim na jego poszerzeniu o 6 m. Nowa ściana nabrzeża zostanie wykonana z kotwionych, stalowych grodzic oraz pali rurowych. W ramach inwestycji należy wykonać m.in. demontaż wyposażenia hydrotechnicznego nabrzeża, rozbiórki oczepu żelbetowego, torowiska oraz umocnienia dna. Obszar objęty inwestycją zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do Portu Gdynia. Przebudowa obejmuje wykonanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostaną wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki zostaną przeniesione.
Generalny wykonawca ma 22 miesiące na wykonanie całości kontraktu, ale już po 16 miesiącach odda do użytkowania pierwszy z odcinków inwestycji.
– Dzięki modernizacji Nabrzeża Indyjskiego już za 22 miesiące to nabrzeże będzie przygotowane do tego, żeby przyjmować ładunki zboża przy nabrzeżu głębokowodnym. Dzięki temu Port Gdynia będzie mógł utrzymać pierwszeństwo w basenie Morza Bałtyckiego jeżeli chodzi o przeładunki zboża – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
To nie jedyne przedsięwzięcie, jakie NDI realizuje obecnie w Porcie Gdynia. Od lipca tego roku prowadzi także modernizację Nabrzeża Holenderskiego, gdzie do wykonania jest m.in. przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej wraz z uzbrojeniem oraz budowa sieci, która zasili żurawie portowe na tamtejszym nabrzeżu. To zadanie ma wykonać do końca 2023 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz