Zamknij
REKLAMA

Arka najwięcej zdobyła od sponsorów, wśród których liderem jest miasto Gdynia. Deloitte opublikował "Raport 1 Liga finansowa"

13:12, 10.10.2021 | Mariusz Sieraczkiewicz/foto 400mm.pl
Skomentuj
REKLAMA

„Firma Deloitte opublikowała raport finansowy piłkarskiej pierwszej ligi za sezon 2020/21. Arka Gdynia jest drugim pod względem przychodów klubem pierwszoligowym. Na wpływy komercyjne składa się w większości dotacja miasta Gdyni, która kryje się pod nazwą zapłaty za "promocję miasta". Nieustannie domagamy się, by na sport dzieci i młodzieży (zadanie własne gminy) szło co najmniej tyle, co idzie na sport zawodowy (ponieważ nie jest to zadanie własne, to gmina wrzuca te dotacje w zakładkę "promocja"). Niestety od lat tak się nie dzieje.” - podkreśla Miasto Wspólne.

Na co idą pieniądze gdynian? Ponad 4 miliony na Arkę! Miasto Wspólne domaga się większego wsparcia szkolenia sportowego dzieci i młodzieży we wszystkich dyscyplinach

Transparentność w sporcie to trudny odcinek. Zwłaszcza kiedy chodzi o pieniądze. Bardzo trudno jest uzyskać oficjalne dane pokazujące skąd do klubów idą pieniądze, a potem na co są wydawane.

Raport Deloitte (zresztą opierający się na danych przekazanych przez kluby) pokazuje jedynie mechanizmy sponsoringu i kwestie uzyskiwania medialnego poszerzania potencjalnych odbiorców, nie tylko na stadionach, ale również w sieci czy przed telewizorem.

Dwie transze/umowy za 2021: 2,1 mln na wiosnę, 2,3 mln na jesień (I - II półrocze). Ale żeby policzyć, jak to wygląda 20/21 to trzeba spojrzeć w rozliczenia klubu. Bo w 2020 r. w II półroczu było to 4 mln. Czyli 2020/2021 to może być równie dobrze 6,1 mln.” - przedstawia Miasto Wspólne finansowanie Arki z budżetu Gdyni.

Największe oburzenie budzi fakt szkolenia młodych piłkarzy. Rodzice za swoich chłopców muszą płacić 150 złotych miesięcznie za dziecko.

Wszak miliony złotych idą do prywatnego klubu na całkowicie komercyjną działalność piłkarską. I jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Miasto przekazuje pieniądze na sport seniorski, nie szkółki piłkarskie.

Być może po wyborach samorządowych za 2 lata (a może 2 i pół roku) w Gdyni zmieni się władza i nowa Rada Miasta nie będzie już tak ochoczo zezwalała prezydentowi (obojętnie kto nim będzie) na wydawania milionów złotych na prywatną działalność, a skupi się na finansowaniu sportu dziecięcego i młodzieżowego i to w różnych dyscyplinach.

W każdym razie z raportu Deloitte wynika, że dzięki wsparciu miasta Arka Gdynia jest krezusem finansowym I ligi.

Co mówi raport?

Zestawienie przychodów

W tegorocznej edycji rankingu przychodów klubów 1 Ligi, najwyższe przychody z działalności sportowej osiągnął Widzew Łódź. Drugie miejsce w rankingu zajęła Arka Gdynia, natomiast na ostatnim miejscu podium uplasowała się Miedź Legnica. Widzew Łódź może pochwalić się najwyższymi przychodami w lidze z dnia meczu – 5,82 mln zł. Klub z Łodzi zawdzięcza taki wynik kibicom, którzy licznie zakupili karnety na sezon 2020/2021 i nie dokonali ich zwrotów w związku z wprowadzonymi zakazami uczestnictwa kibiców na meczach 1 Ligi, które były podyktowane rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19. Udział przychodów z dnia meczu osiągniętych przez Widzew stanowi 61% przychodów z organizacji dnia meczowego dla całej ligi. Łączne przychody beniaminka 1 Ligi w sezonie 2020/2021 wyniosły 17,12 mln zł i były o ponad 4 mln zł wyższe od drugiej w zestawieniu - Arki Gdynia.

Na drugiej pozycji w rankingu Deloitte uplasowała się wspomniana wcześniej Arka Gdynia. Zespół z Pomorza wygenerował przychody na poziomie 12,73 mln zł. Za niemal 72% wpływów w klubie odpowiadają przychody ze źródeł komercyjnych, na które złożyły się głównie środki pozyskane od sponsorów i partnerów biznesowych – 6,16 mln zł. Arka została najhojniej obdarowanym klubem przez sponsorów w całej lidze.

Kluby występujące w 1 Lidze w sezonie 2020/2021 uzyskały łączne przychody w wysokości 128,3 mln zł. Spośród całej ligowej stawki aż czterem klubom udało się przekroczyć poziom 10 mln zł – były to Widzew Łódź, Arka Gdynia, Miedź Legnica oraz Korona Kielce. Podobnie jak w latach poprzednich o finansowej sile klubów występujących w 1 Lidze stanowią przychody komercyjne, które odpowiadają za 73% wpływów ogółem. Drugą co do wielkości kategorią przychodów są wpływy z transmisji oraz premii za wyniki sportowe, które stanowią 19% przychodów. Liderem w ramach tej kategorii przychodów została Arka Gdynia.

Badanie wartości mediowej

Na miejscu drugim znalazła się Gdynia, która reprezentowana w lidze przez Arkę zdobyła 153 tys. efektywnych ekspozycji marki miasta, a te pozwoliły na uzyskanie 37,6 mln zł wartości mediowej. Ponad 153 tys.wystąpień Gdyni w mediach w ciągu całego sezonu to około 400 ekspozycji miasta każdego dnia tylko dzięki aktywności Arki oraz Fortuna 1. Ligi. Zwycięzca - Łódź była eksponowana średnio 558 razy każdego dnia minionego sezonu. Te liczby robią wrażenie, a także wskazują na potencjał Pierwszej Ligi

63 sponsorów

Po spadku Chojniczanki Chojnice - zdecydowanego i wieloletniego lidera tego rankingu na miejsce pierwsze wskoczyło Zagłębie Sosnowiec (64 zanotowane marki), które jednak wyprzedziło zaledwie o jeden „brand” sponsorski Arkę Gdynia, Koronę Kielce i Radomiak Radom.

W sezonie 2020/2021 najwięcej środków od sponsorów pozyskała Arka Gdynia – 6,16 mln zł, a niewiele mniej, bo aż 6,11 mln zł zaksięgował Górnik Łęczna.

Utracony przychód

W kategorii utraconego przychodu „wygrywa” ŁKS Łódź, który mógłby liczyć na 1,5 mln zł więcej. Drugie miejsce zajmuje Arka Gdynia, która gdyby nie zamknięcia stadionów mogłaby dodatkowo zaksięgować ok. 1,1 mln zł więcej z tego tytułu. Najmniej tracą kluby z niską frekwencją. Ostatnie miejsce zajmuje Puszcza Niepołomice, która uzyskałaby dodatkowe 32 tys. zł.

Ranking przychodów

Drugie miejsce w rankingu przychodów klubów 1 Ligi zajęła Arka Gdynia. Zespół z Pomorza w sezonie 2020/2021 uzyskał przychody w wysokości 12,73 mln zł. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu Deloitte zespół z Gdyni zanotował spadek przychodów, który jest spowodowany w głównej mierze degradacją do niższej klasy rozgrywkowej.Największą część wpływów klubowych stanowią przychody komercyjne. Zespół z Gdyni pozyskał w ramach tej kategorii 9,1 mln zł. Na tą kwotę złożyły się przede wszystkim środki pozyskane od sponsorów klubowych – 6,16 mln zł. Arka otrzymała od partnerów biznesowych najwięcej środków w całej lidze.

Sponsorem strategicznym jest miasto Gdynia, a sponsorem głównym klubu forBET Zakłady Bukmacherskie.Na poziom przychodów komercyjnych w klubie wpływ miało również umorzenie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju (1,57 mln zł). Drugą największą kategorią przychodów w klubie są wpływy z transmisji oraz premii za wyniki sportowe (2,8 mln zł). Arka otrzymała nagrodę w wysokości 760 tys. zł za udział w finale Pucharu Polski. Przychody z dnia meczowego wyniosły 806 tys. zł.

Arka uzyskała dodatkowo 204 tys. zł przychodów z tyt. transferów. Piłkarze Arki zakończyli sezon ligowy na 4. miejscu w tabeli. W I rundzie barażów o udział w ekstraklasie Arka przegrała 0-1 z ŁKS-em Łódź. W sezonie 2020/2021 Arka dotarła do finału Pucharu Polski, w którym uległa ekstraklasowemu Rakowowi Częstochowa 1-2.

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto 400mm.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%