Zamknij
REKLAMA

Trzeci tor to początek większego problemu. Komitet Ratujmy Kaszuby w kontrze do planów PKP

11:14, 23.02.2021 | Mariusz Sieraczkiewicz/foto google.maps
Skomentuj
REKLAMA

Stowarzyszenie Bryza dotarło do pisma sygnowanego przez Komitet Społeczny „Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub”, które zostało skierowane do Urzędu Miasta Gdyni.

Komitet został powołany w Krzesznej, Gmina Stężyca 27 listopada 2019 roku. Pismo skierowane do UM Gdyni podpisały trzy osoby: Grzegorz Zwara, Dariusz Sikorski i Andrzej Stencel.

Panowie dziękują władzom Gdyni za zmianę planów przebudowy Węzła Karwiny, które w konsekwencji uniemożliwiają budowę trzeciego toru i tym samym niweczą pomysł związany z projektem „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, etap I”.

Z treści pisma dowiadujemy się, że gmina Stężyca nie zgodziła się na przebudowę infrastruktury drogowej. Nie podpisano również uzgodnień projektowych. To stało się przyczyną, jak twierdzą sygnatariusze pisma, skomasowanej akcji w mediach, której celem było wyśmianie władz Stężycy i tzw. nietrafionych inwestycji.

Podłożem działań Komitetu jest domniemanie znacznego wzrostu hałasu. Według nich obecnie z Portu Gdynia wyjeżdża 6 pociągów dziennie, a po budowie trzeciego toru będzie ich 66, co spowoduje ogromny hałas na trasie przejazdu, w tym również na terenie miasta Gdyni, m.in. na Karwinach i Wielkim Kacku.

Całe pismo prezentujemy poniżej.

Jest jeszcze kwestia toczącego się postępowania odwoławczego od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, które ze względu na skomplikowany charakter sprawy rozpatrywane będzie dopiero 17 maja 2021 roku. Jest to decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, która została wydana 20 stycznia 2021 roku.

Jak widać sprawa się rzeczywiście bardzo komplikuje. Czekając na zakończenie postępowania odwoławczego strony konfliktu mogą generować różnego rodzaju informacje. Czy zatem dojdzie do medialnej wojny?

Jest jeszcze ważny aspekt gdyński i być może paraliż Portu Gdynia, który zwiększając obroty przeładunkowe nie będzie mógł w odpowiednim czasie odprawić towarów. Jak to wpłynie na miejsca pracy? (do tematu wrócimy)

- W sprawie węzła Karwiny jest jeszcze zawiadomienie GDOŚ. Coś mi się wydaje, że ta budowa linii #201 tak szybko się nie rozpocznie ani nawet prace nad nowym projektem! Na pewno do 17 maja nic się nie wydarzy - uważa Sławomir Januszewski z Bryzy.

Decyzja w sprawie postępowania odwoławczego

Powołując Komitet Społeczny „Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub” jego założyciele wydali odezwę do mieszkańców Pomorza, w której czytamy:

"Prosimy i wzywamy wszystkich przyjaciół Kaszub, mieszkańców Trójmiasta i okolic do wsparcia naszych działań, celem wstrzymania inwestycji PKP PLK S.A. mającej na celu dobudowę drugiego szlakowego toru na potrzeby szybkiej - ciężkiej kolei towarowej oraz transportu materiałów niebezpiecznych na odcinku Gdynia – Kościerzyna.

Po ewentualnej realizacji tej inwestycji Kaszuby już nigdy nie będą takie same, a jedna z ich pereł – obszar zwany Szwajcarią Kaszubską, straci całkowicie swój blask.

Jako przedstawiciele mieszkańców Gminy Stężyca i dysponenci jej zasobów naturalnych wskazujemy, że dobudowa szlakowego towarowego toru zniweczy kilkudziesięcioletnie inwestycje lokalnych przedsiębiorców w rozwój zrównoważonej turystki i spowoduje całkowity jej zanik w okolicach wsi Sławki, Rybaki, Kolano, Wieżyca, Krzeszna, Szymbark, Potuły, Gołubie Kaszubskie. Znaczące załamanie się jakości klimatu akustycznego i środowiska społeczno-gospodarczego negatywnie wpłynie na dobrostan fizyczny i psychiczny mieszkańców Gminy Stężyca oraz wyeliminuje turystykę, w tym najbardziej popularną w regionie turystkę konną. Inwestycja znacząco i bezpowrotnie zdegraduje faunę i florę chronionych przez prawo obszarów Natura 2000.

My Kaszubi, apelujemy do Was naszych przyjaciół i klientów o pomoc i przychylność, liczymy na zrozumienie i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zmienić plany inwestycyjne PKP PLK S.A.. Zatrzymajmy wspólnie wydanie pozytywnej Decyzji Środowiskowej, przeciwstawiając się nieodwracalnej degradacji dziewiczych terenów Kaszub. Sprawmy, aby ich niepowtarzalne piękno zachowane zostało dla nas i przyszłych pokoleń Polek i Polaków.

Wszystkich zainteresowanych wstąpieniem do sprawy jako strona postępowania informujemy, że projekt PKP S.A. ma nazwę „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, etap I”, i toczy się na podstawie postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z dnia 27 czerwca 2018 r. (znak: Gd-WOO.420.76.2018.JG.JP.7)."

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto google.maps)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (1)

pa_wropa_wro

3 0

Z treści tego wywodu i innych treści dotyczących Węzła Karwiny to jest jeszcze czas aby wstrzymać plany budowy portu zewnętrznego. Wszelkie inwestycje skierować na raczej na budowę terenów rekreacyjnych w których będą się relaksować bezrobotni na zasiłkach.
11:59, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
0%