Zamknij
REKLAMA

Rozstrzygnięto przetarg na elektryfikację PKM. A co z trzecim torem i węzłem Karwiny? Sytuacja jest nadal patowa

12:32, 12.04.2021 | hs za: UM Gdyni/mat. prasowe PKM
Skomentuj
REKLAMA

Elektryfikacja całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowa nowego przystanku będzie kosztować ponad 48,8 mln złotych. Pracami zajmie się firma Torpol z Poznania. Ofertę polskiej spółki oceniono jako najbardziej korzystną z aż 11 propozycji, które w lutym br. złożono w ramach przetargu – zaproponowana cena była znacznie niższa od planowanego przez PKM budżetu na tę inwestycję.

Podróże w pełni elektrycznymi pociągami PKM są już naprawdę blisko. Wkrótce spółka podpisze umowę z wykonawcą wyłonionym właśnie w przetargu, a następnie w ciągu kolejnych 18 miesięcy mają zakończyć się prace nad elektryfikacją całej linii.

Pracami zajmie się poznańska firma Torpol, która zaproponowała najniższą cenę spośród wszystkich 11 oferentów i zrealizuje inwestycję za nieco ponad 48,8 miliona złotych oraz z tzw. ceną prawa opcji sięgającą ponad 10,8 miliona złotych.

Elektryfikacji PKM to bardzo ważna i potrzebna inwestycja dla całego Pomorza. Jednak działania władz Gdyni są w kontrze do rozwoju i samej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i infrastruktury, która mogłaby powstać w związku z budową trzeciego toru. Wykonanie robót elektryfikacyjnych przez położeniem trzeciego toru nie dość, że zwielokrotni nakłady finansowe na zadanie, to jeszcze znacznie przedłuży okres robót. Nie dogranie tych dwóch inwestycji może również utrudnić ruch samochodowy w Gdyni. Taką decyzje podjęły władze miasta. Spotkało się to, jak wiemy, z zablokowaniem przez marszałka województwa pomorskiego środków unijnych na przebudowę węzła Karwiny.

[ZT]44164[/ZT]

- Elektryfikacja PKM to kolejny krok dla rozwoju tego transportu w naszym regionie. Mam nadzieje, że najbliższe lata to czas dużych inwestycji związanych z Pomorską Koleją Metropolitalną, a z mojego punktu widzenia jako radnego Gdyni wspieram szczególnie jej rozwój do północnych dzielnic. Rozwój PKM oraz całościowo transportu szynowego świetnie się wpisuję w obecne trendy walki z ociepleniem klimatu - to jest właściwy kierunek natomiast żeby przekonywać mieszkańców do odstawiania aut trzeba najpierw przedstawić alternatywę i tu jest pole dla PKM. Warto przypomnieć, że PKP planuje w Gdyni ogromną inwestycję która ma połączyć północne dzielnice z całą siecią trójmiejskich kolei, obecnie trwają prace koncepcyjne z których wyłonimy najlepszy wariant połączenia. Wydaje się, że najbardziej korzystny jest wariant W2, który łączyłby Gdynię z Oksywiem oraz Kosakowem, a w przyszłości mógłby być dalej rozwijany. Inwestycje wstępnie szacuję się na 900mln zł - uważa radny Marcin Bełbot.

[ZT]44183[/ZT]

Elektryczne składy i nowy przystanek

Przypomnijmy, że po lutowym otwarciu ofert komisja przetargowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przeanalizowała wszystkie propozycje pod względem formalnym i merytorycznym, kierując się przy ich ocenie wyłącznie zaproponowaną ceną. Dokładny zakres prac, za który będzie odpowiedzialny wykonawca, to roboty związane z elektryfikacją linii kolejowych nr 248 i 253 oraz budową nowego przystanku PKM – Gdańsk Firoga.

– Linia PKM od początku planowana była do elektryfikacji. Dzięki tej inwestycji podróżni zyskają jeszcze większy komfort podróży, pociągi będą też bardziej pojemne i szybsze. Równocześnie powstanie nowy przystanek. Chodzi tu o przystanek Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią a Portem Lotniczym. Z peronu będą mogli korzystać pracownicy licznych firm zlokalizowanych w rejonie gdańskiego lotniska – informuje o zakresie prac Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Kompletna elektryfikacja oznacza, że z cichych i ekologicznych składów będą też korzystać gdynianie, którzy chętnie korzystają z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w codziennych podróżach po trójmiejskiej metropolii. Na terenie Gdyni popularne „PKM-ki” zatrzymują się na stacjach: Gdynia Główna PKP, Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, gdzie powstaje nowoczesny węzeł przesiadkowy.

[ZT]44135[/ZT]

Tym środkiem transportu można w szybki i łatwy sposób dostać się z Gdyni m.in. do Portu Lotniczego Gdańsk, Kościerzyny, Żukowa czy Kartuz. Jeszcze przed pandemią koronawirusa PKM cieszyła się z rosnącej liczby pasażerów, która sięgała już 4 milionów osób rocznie.

PKM już wcześniej przygotowała kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę dla projektu pn. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”. Opcjonalnie uwzględniono też możliwość budowy dodatkowych 4 rozjazdów kolejowych - w razie konieczności.

(hs za: UM Gdyni/mat. prasowe PKM)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%