Zamknij
REKLAMA

NGO

Historia PCK w kościerkim Muzeum Kolejnictwa

21:26, 13.08.2020 | hs za: PCK
Skomentuj
REKLAMA

STAŁA WYSTAWA PCK w muzeum w KOŚCIERZYNIE!

Każdy komu bliskie jest PCK powinien tę jedyną w Polsce stałą wystawę PCK jak najszybciej odwiedzić! Teraz wakacje, nie czekajcie, przyjeżdżajcie! - zapraszają działacze pomorskiego PCK, którzy w minionym tygodniu odwiedzili Kościerzynę.

Warto promować tę jedyną ekspozycje pokazującą historię Polskiego Czerwonego Krzyża. Do Kościerzyny pojechał nowy szef pomorskiego PCK Piotr Bidziński, towarzyszyła mu m.in. Jolanta Pacer z gdyńskiego PCK.

Dla zmotoryzowanych - duży parking zaraz obok muzeum. Dla niezmotoryzowanych pociąg podwiezie Was pod samą wystawę - stacja PKP Kościerzyna zaraz obok.

Wystawa PCK jest integralną częścią stałej ekspozycji Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie.

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Ponadto, atrakcję stanowi też zabytkowa hala parowozowni wraz z pomieszczeniami warsztatowymi. Od 2013 roku, realizowany projekt „Pomorskiej Kolei Skarbnica – Rewitalizacja Zabytkowych Obiektów Zespołu Parowozowni w Kościerzynie”. Projekt ten, współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego, przebiega wieloetapowo. Rewitalizacji poddano halę parowozowni i budynek biurowy, pochodzące z lat trzydziestych XX w. W dalszej kolejności, dawne pomieszczenia warsztatowe zostaną przystosowane dla potrzeb nowej wystawy stałej, wyposażonej w multimedialne środki przekazu. Zwiedzający będą mogli również obejrzeć ruchome makiety, przedstawiające stację kolejową Kościerzyna, oraz kolej magnetyczną. Z myślą o osobach niewidomych, na terenie Muzeum znalazły się wykonane z brązu i opisane alfabetem Braille’a, makiety dwóch parowozów i Zespołu Parowozowni.

Eksponaty, gromadzone w Kościerzynie już od początku lat 90, utworzyły z czasem imponujące zbiory, na które składa się obecnie 47 różnego typu pojazdów szynowych, w tym aż siedemnaście parowozów.

Do najcenniejszych eksponatów można zaliczyć:

– Parowóz Ok1-112 z 1915 r. Ok1 to polskie oznaczenie pruskiego parowozu osobowego serii P8. Parowóz ten, produkowany był masowo w wielu fabrykach w Europie w latach 1906 – 1939. Łącznie, przez 33 lata, powstało blisko 4000 maszyn.

– Tw1-90 z 1919 r. Unikatowy parowóz produkcji niemieckiej, o oryginalnym oznaczeniu G10, jedyny w Polsce z tej serii, który dotrwał do naszych czasów. Jeden z najstarszych parowozów w Muzeum Kolejnictwa.

– TKt48-179 z 1955 r. Parowóz z wykonanym dla celów dydaktycznych przekrojem kotła, dzięki czemu można łatwiej zrozumieć zasadę działania maszyny parowej.

– SP47-001 z 1974 r. Unikatowa lokomotywa spalinowa wyprodukowana w ilości dwóch sztuk przez zakłady Cegielskiego w Poznaniu. Mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań, produkcja została przerwana po wytworzeniu dwóch prototypowych egzemplarzy.

– EW90-12. Elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w Niemczech w latach 1928-31. Oryginalnie zasilany był z tzw. „trzeciej szyny”. Gdy trafił do Polski w ramach reparacji wojennych po II wojnie światowej, został przystosowany do odbioru prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej.

– Pług odśnieżny przeznaczony do pracy na kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 600 mm. Powstał on na bazie pudła wagonu towarowego, poprzez dodanie stalowego lemiesza.

(hs za: PCK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA