Zamknij
REKLAMA

Trzeci tor w Gdyni to inwestycja ważna dla całego Pomorza

23:29, 17.07.2021 | Mariusz Sieraczkiewicz/foto UM Gdyni
Skomentuj
REKLAMA

Informacja o porozumieniu w sprawie budowy trzeciego toru na linii 201 na odcinku Gdynia Główna – Gdańsk Osowa jest ważna nie tylko dla mieszkańców Gdyni. Radni: Tyberiusz Kriger z Kartuz i Łukasz Kuriata z Lęborka uważają, że ta inwestycja znacząco wpłynie na rozwój komunikacji pasażerskiej i transportu towarowego.

- Niezmiernie ucieszyła mnie informacja o zawarciu porozumienia dotyczącego budowy dodatkowego toru na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Osowa. Inwestycja ta jest kluczowa pod kątem przyszłego rozwoju kolei na Pomorzu. Czas pokazał, że uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to był przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Regionalna trasa Kartuzy - Gdańsk cieszy się bardzo dużą popularnością. Mieszkańcy Kaszub domagają się jednak większej ilości połączeń i dłuższych składów. Wielokrotnie w tej sprawie interweniowałem. W odpowiedzi otrzymywałem informację, że nie ma możliwości zwiększenia przepustowości linii bez jej rozbudowy. Teraz nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać elektryfikację i budowę dodatkowego toru na trasie Kościerzyna - Maksymilianowo, która w tym momencie jest w większości tylko jednotorowa. Dzięki temu zwiększy się nie tylko przepustowość linii, ale także skróci się czas przejazdu. Pamiętajmy także, że w planach jest skierowanie pociągów z Kościerzyny bezpośrednio do Kartuz, a także trwają zaawansowane prace projektowe nad odtworzeniem połączeń kolejowych z Kartuz do Sierakowic i Lęborka. To wszystko pokazuje jak bardzo ważnym elementem całej układanki jest Węzeł Karwiny, który będzie miał wpływ na przyszłość infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu – komentuje Tyberiusz Kriger, kartuski radny.

Rozbudowa wiaduktu nad linią kolejową 201 na gdyńskich Karwinach zostanie sfinansowana z „Funduszy Europejskich dla Pomorza” i będzie traktowana, jako drugi etap inwestycji. Budowę finansowo wesprze również miasto Gdynia. Bez tej inwestycji nie była by możliwa rozbudowa linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.” - poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

[ZT]46013[/ZT]

Jak zauważył dr Aleksander Kozicki, radny województwa pomorskiego, modernizacji linii 201 z dołożeniem trzeciego toru, to szerokie możliwości transportu towarowego, nie tylko z Portu Gdynia. Również gdyńscy radni Marcin Bełbot i Marek Dudziński uważają, refleksja władz Gdyni uratowała miasto przed wykluczeniem komunikacyjnym, przed którym oni ostrzegali już kilka miesięcy temu.

- Rozbudowa połączeń kolejowych w regionie pomorskim z programów rządowych to dodatkowy impuls inwestycyjny. Działania takie mają, kluczowe znaczenie dla tworzenia, inicjowania nowych miejsc pracy w kilku sektorach gospodarki. Warto wspomnieć o ciekawym projekcie, który jest w fazie konsultacji, kalkulacji. Rozwój infrastruktury kolejowej – mówimy tu o bocznicach kolejowych. Dla sektora rolno-spożywczego, firm handlowy, firm logistycznych tworzy się nowa nisza. Wolumen polskiego sektora rolnospożywczego tj. ziemniaków, który znalazł nabywców na Ukrainie pomógł w tym roku wielu producentom rolnym ustrzec się od bankructwa. Ten rynek zbytu ma duży potencjał rozwojowy. Inicjatywy podejmowane poprzez zaangażowanie samorządowców z pomorza może przyczynić się do stałego wzrostu dochodów dla branży rolnej. Wzrost sprzedaży warzyw, owoców, mrożonek. Ukierunkowane działania samorządów, jak i rządu mogą w istotny sposób przyczynić się do rozwoju tego sektora. To pomoże wzmocnić wizerunek wiarygodnego partnera handlowego na rynku międzynarodowym. To wszystko wpisuję się w działanie, projekt Partnerstwa Trójmorza producentów owoców i warzyw. Zachęcam do obserwowania tematu - podkreśla Łukasz Kuriata, radny z Lęborka.

Z samą inwestycją najwięcej wiąże Port Gdynia. Do dziś nie wiadomo dlaczego, mimo wcześniejszych ustaleń, prezydent Wojciech Szczurek w lutym br. ogłosił, że Gdynia wycofuje się z przebudowy, która pozwoli położyć trzeci tor. Wywołało to wielką awanturę, w konsekwencji której Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk zamroził pieniądze,które miała dostać Gdynia na przeprowadzenie przebudowy.

Zablokowanie wcześniej zaplanowanej inwestycji uderzało we wszystkich – w rozwój PKP PLK (chodzi o transport towarowy i unowocześniania linii kolejowych, w tym elektryfikację), Port Gdynia, ościenne powiaty i przede wszystkim gdynian, którzy zostaliby pozbawieni części połączeń PKM.

Pojawiły się również sygnały o całkowitym zawieszeniu wszelkich prac związanych z budową kolejki na północ. A to mogłyby jednoznacznie przekreślić szansę Samorządności Wojciecha Szczurka na kolejną kadencję. Zawarcie porozumienia wcale nie wybiela ekipy Szczurka. Zaufanie do niej i samego prezydenta Gdyni zostało poważnie nadszarpnięte i nagły zwrot akcji ze zgodą na trzeci tro nie jest definitywnym końcem tej sytuacji.

Strategiczna inwestycja

Dodatkowe tory są niezbędne, dla pogodzenia w perspektywie kilku lat wzrastającego ruchu towarowego do portu oraz rozwijającej się siatki pasażerskich połączeń aglomeracyjnych czy regionalnych. Całość inwestycji, oprócz wspomnianej przebudowy obejmuje także nową pętlę autobusową, parkingi przy stacji PKM Karwiny oraz rozbudowę układu drogowego ulicy Sopockiej i Strzelców.

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto UM Gdyni)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%