Zamknij
REKLAMA

Jak dezynfekować gdyńskie autobusy? Radny Marcin Bełbot ma propozycję. Zadał również prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi pytanie o ilość dozowników w autobusach i trolejbusach

23:53, 06.03.2021 | Mariusz Sieraczkiewicz/foto pixabay.com
Skomentuj
REKLAMA

- Koronawirus wywołał wśród nas wiele ogólnych przemyśleń na temat drobnoustrojów, zmusił nas do wprowadzenia procedur zmniejszających jego współczynnik reprodukcji - uważam, że część z wypracowanych rozwiązań powinna z nami pozostać gdy uda się na dobre pokonać pandemię - mówi Marcin Bełbot, radny Rady Miasta Gdyni.

Spoglądając na statystyki z lat ubiegłych np. wirusem grypy zarażało się ok. 4 mln Polaków w każdym sezonie do tego biorąc pod uwagę inne wirusy oraz bakterie tworzy się obraz problemu, który przed pandemią trochę bagatelizowaliśmy.

Nasze zdrowie jest niezwykle cenne dlatego wyciągając wnioski z obecnej sytuacji oraz z lat poprzednich zaproponowałem w najnowszej interpelacji kilka rozwiązań, które moglibyśmy wprowadzić do gdyńskiej komunikacji publicznej na stałe. Poniżej w skrócie o pomysłach:

Technologia oczyszczania całego pojazdu ozonem

W nocy podczas postoju na zajezdni pojazd jest dezynfekowany. Ozon po dezynfekcji naturalnie się rozpada, a ruszający rano pojazd jest zdezynfekowany i biologicznie czysty. Oczyszczanie powietrza można prowadzić wykorzystując filtry HEPA14, które wychwytują bakterie, wirusy, pyłki i inne szkodliwe cząsteczki. Filtry HEPA14 mają skuteczność na poziomie 99.995%. Oczyszczacz z filtrami mógłby funkcjonować podczas pracy pojazdu - cały czas utrzymując czyste powietrze.

Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny zostać na stałe wpisane jako wyposażenie autobusów również po pandemii - ten element powinien z nami pozostać.

Na rynku pojawiły się już urządzenia, które zawierają w sobie oczyszczacz z filtrami HEPA14 oraz system oczyszczający pojazd ozonem uzupełniony również o lampy UV-C.

Według wielu publikacji drobnoustroje mogą utrzymać się bardzo długo na różnego rodzaju powierzchniach, które stają się ich przekaźnikami. Zaproponowane przeze mnie rozwiązania mogłyby zostać na stałe wprowadzone do komunikacji miejskiej na pewno z korzyścią dla naszego zdrowia.

Radny Marcin Bełbot (PiS) skierował do prezydenta Wojciecha Szczurka interpelację:

Szanowny Panie Prezydencie, w związku z sytuacją, która doświadcza nas prawie od początku 2020 roku do dnia dzisiejszego, a wywołana została przez rozprzestrzenianie się koronawirusa zwracam się do Pana z pomysłem na usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej. W trakcie walki z Covid-19 wdrażano na całym świecie procedury związane z dezynfekcją, najbardziej powszechne to przecieranie odpowiednimi płynami powierzchni narażonych na przekazywanie drobnoustrojów. Jeden z ważniejszych obszarów, który podlega naszemu samorządowi za którego dezynfekowanie w dobie pandemii jesteśmy bezpośrednio odpowiedzialni to komunikacja miejska. Jestem przekonany, że w tym trudnym czasie musimy poszukiwać innowacyjnych rozwiązań które mam nadzieje pozostaną z nami również po kryzysie, ponieważ obecna sytuacja sprawiła, że skupiliśmy się także na ogólnym problemie przenoszenia drobnoustrojów.

W Polsce co roku odnotowywano ok. 4 milionów zakażeń wirusem grypy w sezonie, według wielu publikacji wirus grypy może przeżyć do 48 godzin w temperaturze 4-8st. C, do 24 godzin na gładkiej powierzchni, np. na klamce, półce czy drzwiach. Rotawirusy lub adenowirusy mogą poza organizmem człowieka przeżyć wiele dni natomiast wiele zbadanych bakterii jeszcze dłużej.

Proszę o zainteresowanie wprowadzeniem na stałe do gdyńskich autobusów systemów nowoczesnych rozwiązań związanych z dezynfekcją i utrzymaniem oczyszczonego powietrza wewnątrz pojazdów. Rozwiązania, które przedstawiam są pro-ekologiczne nie wymagają użycia środków chemicznych. Coraz więcej na rynku pojawia się urządzeń do dezynfekcji ozonem uzupełnionych technologią UV-C, które pozwalają utrzymać bardzo sterylne otoczenie. Ozon jest bardzo skuteczny w likwidacji drobnoustrojów w dużej mierze przez postać gazową, która sprawniej oczyszcza powierzchnie niż rozpylanie środków w płynie, gaz dociera również w mniej dostępne miejsca. Przeprowadzenie procedury ozonowania każdej nocy w zajezdni pozwalałoby na start każdego ranka przez dokładnie oczyszczony pojazd.

Kolejnym istotnym elementem w utrzymaniu czystości w pojazdach są systemy filtrujące powietrze, które spełniają wytyczne WHO oraz są dostosowane do prawidłowego wykorzystania filtrów HEPA14(skuteczność HEPA14 – 99.995%). Taki oczyszczacz mógłby działać przez całą trasę podróży pojazdu zapewniając przez cały czas czyste powietrze. Na rynku pojawiły się już oferty, które zawierają przedstawione technologie w jednym urządzeniu. Oczywiście stałym elementem w gdyńskiej komunikacji miejskiej powinny pozostać dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk niezależnie od statusu i rozwoju pandemii.

1) Ile dozowników z płynem do dezynfekcji znajduję się obecnie w gdyńskich autobusach/trolejbusach?

2) Jaką kwotę przeznaczono na płyn do dezynfekcji w miejskich autobusach/trolejbusach od 03.2020r. ? Ile litrów płynu wykorzystano od tego czasu?

3) Ile autobusów/trolejbusów znajduję się obecnie w zasobie miasta?

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto pixabay.com)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%