Zamknij
REKLAMA

Przez Płock i Włocławek do Trójmiasta

07:45, 17.11.2021 | hs za: CPK/Konrad Majszyk/foto Marek Dudziński
Skomentuj
REKLAMA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła w tym tygodniu postępowanie ramowe na dokumentację projektową dla kolejowych inwestycji CPK. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto. Jest to obecnie największa w Europie umowa ramowa na prace projektowe.

O Centralnym Porcie Komunikacyjnym rozmawiano podczas III i IV edycji Forum Wizji Rozwoju

Forum Wizja Rozwoju to największe wydarzenie gospodarcze w północnej Polsce, organizowane w gościnnych murach Akademii Marynarki Wojennej. Wśród najważniejszych wyzwań stojących przed polską gospodarką nie mogło zabraknąć Centralnego Portu Komunikacyjnego. W panelu III edycji pt. "Znaczenie Centralnego Portu Komunikacyjnego dla rozwoju polskiej gospodarki" biorą udział: Agnieszka Bieńko (Zastępca Dyrektora PIE), Krzysztof Golubiewski (Prezes PKP), Marcin Horała (Pełnomocnik Rządu ds. CPK) i Mikołaj Wild (Prezes CPK).

Natomiast podczas IV edycji w dyskusji panelowe uczestniczyli: Krzysztof Golubiewski – Członek Zarządu PKP SA, Marcin Horała – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, Michał Szaniawski – Dyrektora Biura Strategii i Analiz Programu w Centralnym Porcie Komunikacyjnym Sp. z o. o., Czesław Warsewicz – Prezes Zarządu PKP Cargo S.A., Przewodniczący Rady Klastra "Luxtorpeda 2.0".

- Budowa nowoczesnych połączeń kolejowych w całej Polsce to wyzwanie i konieczność - mówi Małgorzata Zwiercan, inicjatorka Forum. - Centralny Port Komunikacyjny jest doskonałym rozwiązaniem skomunikowania naszego kraju, by przede wszystkim zwiększyć komfort podróżujących i skrócić czas przejazdów pociągów. Tak ważnego tematu, a nawet obszaru tematów nie mogło zabraknąć na Forum Wizji Rozwoju w Gdyni. I właśnie o rozwoju CPK nasi goście rozmawiali podczas paneli na Forum.

Wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto

Celem tego przetargu jest wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym spółka CPK przez osiem lat będzie mogła zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Spółka CPK liczy na zainteresowanie specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy.

Przetarg jest prowadzony równolegle w dwóch językach: po polsku i angielsku. Oferty można było składać do 5 listopada. Szczegóły postępowania znajdują się na platformie Smart PZP.

W zakres kolejowych prac projektowych wejdą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw.  CMK Północ (wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków. Znajdują się tam też odcinki przez rejony wykluczone dziś transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.

- Umowa ramowa na projektowanie umożliwi nam wybranie wykonawców dających rękojmię należytej jakości prac. Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze. Osiągniemy w ten sposób dobór wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań a wykonawcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych - mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Zlecenia w ramach umowy ramowej będą dotyczyć: materiałów do decyzji środowiskowych, koncepcji programowo-przestrzennych (KPP), projektów i opracowań na potrzeby decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania nieruchomości, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych i dokumentacji służącej wyłonieniu wykonawców robót budowlanych.

Spółka CPK będzie miała przy tym możliwość zlecania usług projektowych w różnych konfiguracjach w zależności od aktualnych potrzeb (np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe).

Umowa ramowa umożliwi spółce CPK sprawniejszy i szybszy wybór wykonawców prac projektowych w następujących po nich uproszczonych zamówieniach wykonawczych. W trwającym postępowaniu spółka ocenia wyłącznie kryteria jakościowe (głównie kryterium doświadczenia personelu). Oferty cenowe będą brane pod uwagę dopiero podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa.

- Dialog z wykonawcami i poznanie wzajemnych oczekiwań to dla nas istota współpracy przy umowach ramowych. Celem jest wspólne działanie, które zamawiającemu da możliwość sprawnego wyboru wykonawców, a wykonawcom zbudowanie wartościowego portfela zamówień w długim horyzoncie i w oparciu o jasno sprecyzowane kryteria. Jak twierdzi, spółka CPK ma nadzieję na znalezienie wykonawców na polskim rynku. Ale jeżeli okaże się on zbyt płytki, będziemy także poza granicami Polski szukać projektantów, a docelowo też wykonawców, którzy sprostają naszym oczekiwaniom - mówi Radosław Kantak, członek zarządu Spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Postępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1 800 km tzw. szprych, czyli nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową: do 350 km/h.

- Korzystając z najlepszych międzynarodowych wzorców, stworzymy atrakcyjne dla wykonawców warunki kontraktowe. Oferujemy m.in. elastyczne formy wynagrodzenia, np. płatności częściowe, dodatkowe zaliczki płatne z góry, rozliczenie ryczałtowe i obmiarowe (zależnie od rodzaju usługi), a także dodatkowe wynagrodzenie za przyspieszenie prac. Wszystkie te rozwiązania zostały oparte o wnioski ze wstępnych konsultacji rynkowych, które przeprowadziliśmy z branżą - mówi prezes Mikołaj Wild.

Prace projektowe będą się odbywały w zespołach roboczych wspólnie z personelem spółki CPK. Przewagi przetargu CPK na umowy ramowe nad innymi postępowaniami to m.in. transparentny harmonogram rozpisany na dwie kolejne perspektywy unijne (do 2034 r.) i pozbawione nadmiernych formalności postępowania wykonawcze.

Umowa ramowa na prace projektowe to dopiero pierwszy krok. W przygotowaniu są umowy ramowe dotyczące: zleceń dla inżyniera kontraktu i na roboty budowlane.

Program inwestycji kolejowych CPK zakłada wybudowanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Szacowana wartość inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. to prawie 95 mld zł. Umożliwią one dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.

CPK jest jedną z firm, które prezentowały się podczas Forum Wizji Rozwoju - największego wydarzenia gospodarczego na Pomorzu. Do tej pory odbyły się cztery edycje. Trwają przygotowania do piątej.

Więcej: https://wizjarozwoju.pl/

(hs za: CPK/Konrad Majszyk/foto Marek Dudziński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%